Borstvorming bij mannen
(gynaecomastie)

Wat is borstvorming bij mannen (gynaecomastie)?

Bij de geboorte hebben alle baby’s borstklierweefsel en ook tijdens de puberteit kunnen mannen wat overmatige borstvorming hebben onder invloed van hormonen. Doorgaans verdwijnt dit spontaan na enkele maanden. Indien dit niet verwijderd wordt, kan borstvorming bij mannen erg hinderlijk zijn. Vaak wordt er geen duidelijke oorzaak van gynaecomastie ontdekt, maar genetische oorzaken, hormonale afwijkingen of het gebruik van hormoon supplementen kunnen aan de basis liggen.

Enkele factoren die een rol kunnen spelen bij de borstvorming van mannen:

• Gynaecomastie als een bijwerking van medicatie.
  • Als reactie op stofwisselingsveranderingen, bijvoorbeeld bij een lever- of nierziekte.
  • Borstkanker kan ook aan de oorzaak van borstvorming bij mannen liggen.
  • Verandering in de productie van hormonen of de inname van hormonen kan gynaecomastie tot gevolg hebben. Bijvoorbeeld te weinig productie door de zaadbal of door teveel stress.
  • Oudere mannen produceren minder mannelijke hormonen, en maken net steeds meer vrouwelijke hormonen, met borstgroei tot gevolg, aan.

Hoe borstvorming bij mannen herkennen

Het kan zich beperken tot een pijnlijke zone ter hoogte van de tepel bestaande uit vetweefsel en wat klierweefsel. Maar ook een teveel aan huid kan ervoor zorgen dat de indruk van een echte vrouwelijke borst ontstaat. Deze borstvorming herkent u aan de zwelling, die soms dus gevoelig kan zijn. Sommige mannen verliezen ook vocht uit de tepel.

Chirurgische behandeling van gynaecomastie

Wij verwijzen al onze mannelijke patiënten die zich presenteren met borstvorming naar de endocrinoloog om onderliggende aandoeningen uit te sluiten. Eens dit gebeurd is, gaan we na welke chirurgische behandeling van borstvorming bij mannen best uitgevoerd wordt. Bij deze behandeling wordt er eerst een uitgebreide liposuctie ter hoogte van de borstkas uitgevoerd om het teveel aan vetweefsel te verwijderen. Wanneer nodig wordt de onderliggende borstklier verwijderd via een kleine incisie ter hoogte van het tepelhof en kan ook huidoverschot weggenomen worden.

Borstvorming bij mannen (gynaecomastie)

Dagopname

Hersteltijd van minimum 2 weken

Praktische informatie over de ingreep voor borstvorming bij mannen

• Daarna raden we aan om voor een periode van vier weken een drukpak te dragen. Zo wordt de zwelling zo goed mogelijk beperkt. Dit is ook belangrijk om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen
  • De ingreep zelf duurt zo een drie kwartier tot een uur en gebeurt in dagopname onder volledige narcose

Risico's & complicaties van gynaecomastie

Zoals bij elke ingreep, zijn er complicaties verbonden aan deze ingreep. De meest voorkomende risico’s zijn:

• Bloeding
  • Tijdelijk verminderd gevoel ter hoogte van de tepels
  • Over- of ondercorrectie

Hebt u zelf last van gynaecomastie?

Overweegt u om uw gynaecomastie te behandelen, of wenst u meer informatie over deze behandeling? Maak een afspraak voor een consultatie, of contacteer ons.