Buikwandcorrectie
voor een strakke buik

Wat is een buikwandcorrectie?

Een overschot aan huid- en/of vetweefsel ter hoogte van de buik kan voor één ieder van ons een probleem zijn. Zowel door de fysieke ongemakken (bijvoorbeeld huid irritaties, ontstekingen…), maar ook door de sociale gevolgen ervan (schaamte in badkledij, uw lievelingskleren niet meer kunnen aandoen…). Deze ingreep wordt vaak uitgevoerd bij mensen die een belangrijke hoeveelheid gewicht zijn verloren of bij personen die vinden dat ze nog wat huidoverschot hebben na de zwangerschap.

Een buikwandcorrectie (= abdominoplastie) is een operatie waarbij een teveel aan huid en/of vetweefsel verwijderd wordt. Afhankelijk van de hoeveelheid huidoverschot wordt er wel of geen litteken gemaakt rond de navel, wat de mini of klassieke abdominoplastie wordt genoemd. Bij mensen die veel gewicht verloren zijn is het af en toe nodig om ook de huid in het midden van de buik te verwijderen. Dit noemt een fleur-de-lis-abdominoplastie. In een groot aantal van de gevallen gaat deze operatie ook gepaard met een liposuctie van de flanken en de schaamstreek om zo een betere contour te maken. Wanneer de rechte buikspieren laks geworden zijn, onder andere na meerdere zwangerschappen, worden deze tijdens een buikwandcorrectie aangespannen.

Operatie en nazorg bij een buikwandcorrectie

De buikwandcorrectie duurt een tweetal uur en patiënten blijven gemiddeld twee nachten in het ziekenhuis. Reken op een volledige herstelperiode van een zestal weken tot u uw normale activiteitsniveau weer bereikt hebt. Gedurende de eerste vier weken is het belangrijk om dag en nacht een korset te dragen om de zwelling zo veel mogelijk te reduceren. Het eindresultaat van de operatie zal pas zichtbaar zijn na een drietal maanden na de operatie.

Buikwandcorrectie

2 overnachtingen

Hersteltijd 3 weken

Praktische informatie over een buikwandcorrectie

• U wordt algemeen verdoofd. De operatie duurt ongeveer 2 uur
  • Patiënten blijven gemiddeld 2 nachten in het ziekenhuis
  • Draag gedurende de eerste 4 weken na de operatie dag én nacht een korset om de zwelling te reduceren
  • Herstelperiode van een zestal weken voordat uw normale activiteitsniveau terug is bereikt
  • Het eindresultaat is zichtbaar na 3 maanden

Risico's & complicaties van een buikwandcorrectie

Een buikwandcorrectie is niet zonder risico’s. De meest voorkomende complicaties zijn:

• Vochtstapeling (seroma) ter hoogte van de buik
  • Asymmetrie tussen de linker- en rechterkant van de buik
  • Een verdikt of verbreed litteken
  • Verandering van het resultaat door gewichtsschommelingen en zwangerschap
  • Veranderd gevoel tussen de navel en het litteken en ter hoogte van de heupen is mogelijk, dit herstelt zich na enkele maanden
  • Zoals bij elke operatie zijn een infectie, bloeding en wondproblemen altijd mogelijk. De kans hierop is fors lager bij niet-rokers in vergelijking met actieve roker. Daarom vragen we altijd een volledige rookstop, minstens 6 weken vooraf

Meer informatie over een buikwandcorrectie?

Overweegt u een buikwandcorrectie en wenst u meer informatie over deze ingreep? Maak een afspraak voor een consultatie en we bekijken graag samen met u wat een buikwandcorrectie voor u kan betekenen.